- Általános tudnivalók
- Ügyfélkapu igénylése a Düsseldorfi Főkonzulátuson
- Ügyfélkapu igénylése otthon
1. Általános tudnivalók
A közigazgatási elektronikus ügyintézés tekintetében Magyarország 2005. április 1-jétől működő ügyfél-azonosítást biztosító rendszere az Ügyfélkapu, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a személyazonosság igazolása mellett, biztonságosan kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel. Ilyen szolgáltatás például – a teljesség igénye nélkül – NAV adóbevallás, TAJ ügyintézés, nyugdíj e-ügyintézés, felsőoktatási felvételi jelentkezés, lakcímigazolvánnyal kapcsolatos ügyek, egyes gépjármű igazgatással kapcsolatos ügyek, elvesztett okmányok pótlása. Az elektronikus ügyintézés kiinduló pontja és kötelező feltétele az ügyfélazonosítás, ennek egyik módja az Ügyfélkapu használata.
Az Ügyfélkapu létrehozása személyesen kezdeményezhető az alábbi szerveknél:
- Magyarország konzuli képviseletein és nagykövetségein
- Fővárosi és megyei kormányhivatalokban (Kormányablakokban)
- Járási (kerületi) hivatalokban (Okmányirodákban)
- Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain
- Magyar Posta Zrt. kihelyezett ügyintézési pontjain (Posta Agora)
2. Ügyfélkapu igénylése a Düsseldorfi Főkonzulátuson:
Ügyfélkapu ügyintézéshez Főkonzulátusunkon előzetes időpontfoglalás szükséges, választandó ügytípus: „Ügyfélkapu/3 NYT regisztráció”
Az Ügyfélkapu létrehozásához érvényes (nem lejárt) személyazonosításra alkalmas okmány, érvényes e-mail cím és egyedi felhasználói név megadása szükséges. Az Ügyfélkapu regisztrációja ingyenes eljárás, tehát nem kell fizetni érte. További papírt, iratot nem szükséges hozni.
Az Ügyfélkapu regisztráció alapfeltétele a kérelmezőnek a külképviseleten történő személyes megjelenése, valamint a kérelmező érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányának bemutatása. Meghatalmazással más részére nem lehetséges Ügyfélkaput létrehozni.
- Magyar állampolgárok esetében: az érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél
- EU, EGT állampolgárok esetében: érvényes EGT-s személyazonosító igazolvány, vagy útlevél
- EU, EGT országon kívüli külföldiek esetében: érvényes útlevél
A természetes személyazonosító adatok megadását követően az ügyfél nyilatkozik arról, hogy milyen felhasználói nevet kíván használni az Ügyfélkapuhoz annak figyelembevételével, hogy a felhasználói névnek
- egyedinek kell lennie;
- minimum 4 karakterből kell állnia;
- nem tartalmazhat kötőjelet és különleges karaktereket;
- nem lehet szóköz az elején és a végén, valamint
- legalább 3 eltérő karaktert kell tartalmaznia.
Az Ügyfélkapra történő belépéskor a felhasználónevet és a jelszót fog kelleni megadni regisztrációt követően.
A kérelmezőnek meg kell adnia továbbá egy, az Ügyfélkapuhoz kapcsolni kívánt e-mail címet, valamint itt kell nyilatkoznia arról is, hogy kér-e értesítést okmányai érvényességi idejének lejáratáról. A regisztráció rögzítését követően az alkalmazás a regisztrációhoz megadott e-mail címre automatikus levelet küld, melyben az Ügyfélkapu tulajdonosa az egyszer használatos aktiváló kód mellett tájékoztatást kap arról, hogyan tudja élesíteni regisztrációját a Kormányzati Portál (www.magyarorszag.hu) felületén. Az ügyfélnek az aktiváló kóddal a regisztrációt követő 5 napon belül aktiválnia kell Ügyfélkapuját és a belépést követően új jelszót kell megadnia.
3. Ügyfélkapu igénylése otthon:
Otthonról, kényelmesen, elektronikus úton kezdeményezhető az alábbi linken az Ügyfélkapu regisztráció azon magyar állampolgárok részére, akik 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvánnyal rendelkeznek, és az új típusú személyazonosító igazolványukat kézhezvételt követően már személyesen aktiválták (főkonzulátuson, kormányablakban vagy okmányirodában) a kapott PIN boríték segítségével: