Magánútlevél igénylése

(auf Deutsch )

Kérjük, a magánútlevél (továbbiakban útlevél) igényléséről szóló tájékoztatónkat figyelmesen olvassa végig, különösen az 1-es pontot és az arra a korosztályra vonatkozó információkat (2-től 6-os pontig), amelyekben Ön érintett:

 

1. Fontos tudnivalók

a. Ki jogosult magyar útlevelet igényelni?

b. Időpontfoglalás

c. Kitöltendő nyomtatványok és papírok

d. A kérelem benyújtásához szükséges okmányok, iratok és dokumentumok

e. Fizetés menete (Szolgáltatási díjfizetés)

f. Mennyi idő alatt érkezik meg az elkészült útlevél?

g. Elkészült útlevél személyes átvétele, illetve postai kézbesítés

h. Elkészült útlevél átvétele meghatalmazással

i. Házasság vagy válás utáni útlevéligénylés menete

j. Német nyelven (vagy más idegennyelven) kiállított dokumentumok fordítása

k. Egyszerűsített honosítással állampolgárságot szerzett kérelmezők nyelvtudásának ellenőrzése

 

2. Útlevél igénylése 0-6 év közötti kérelmezők számára

a. Amennyiben a gyermek születését már bejelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon, vagy bármely külképviseleten, illetve főkonzulátuson (megtörtént a hazai anyakönyvezés, a gyermek megkapta a magyar születési anyakönyvi kivonatot)

b. Amennyiben a gyermek születését még nem jelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon, vagy bármely főkonzulátuson (még nem történt meg a hazai anyakönyvezés)

c. Általános tudnivalók

d. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?

e. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?

f. Az útlevél érvényességi ideje

 

3. Útlevél igénylése 6-12 év közötti kérelmezők számára

a. Általános tudnivalók

b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?

c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?

d. Az útlevél érvényességi ideje

 

4. Útlevél igénylése 12-18 év közötti kérelmezők számára

a. Általános tudnivalók

b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?

c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?

d. Az útlevél érvényességi ideje

 

5. Útlevél igénylése 18-65 év közötti kérelmezők számára

 

6. Útlevél igénylése 65 év feletti kérelmezők számára

 

7. Útlevél érvényességi ideje, amennyiben a kérelmező orvos által igazoltan nem tud személyesen megjelenni és ujjlenyomatot adni, illetve, ha a kérelmező meg tud jelenni személyesen, de orvos által igazoltan nem tud ujjlenyomatot adni.

 

8. Egyéb tudnivalók

a. Magyarországon igényelt útlevelek

b. Más főkonzulátuson vagy nagykövetségen igényelt útlevelek

c. Sürgősségi eljárás

d. Ideiglenes útlevél hazatérés céljából

e. Elvesztett és eltulajdonított útlevelek

f. 2009 előtt kiállított útlevelek

g. Az útlevélről általánosságban

                

 

1. Fontos tudnivalók

a. Ki jogosult magyar útlevelet igényelni?

  • magyar állampolgár
  • személyazonosságát tudja igazolni érvényes, (nem lejárt) fényképes okmánnyal, mint például útlevél, személyi igazolvány vagy jogosítvány. 0-14 év közötti kérelmező esetében a szülőknek kell igazolni személyazonosságukat. 14-18 év közötti kérelmező esetében a szülőknek és a kérelmezőnek is igazolni kell a személyazonosságukat.

 

b. Időpontfoglalás:

  • Időpontot minden ügyfelünk kizárólag az alábbi időpontfoglaló rendszerben tud saját magának foglalni. Főkonzulátusunk munkatársai nem foglalnak az ügyfelek részére időpontot sem e-mailben történő megkeresés, sem telefonhívás alapján.

https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu/

  • Választandó ügytípus: Útlevél (18 év alatt), vagy Útlevél (18 év felett). Annyi személy részére kell időpontot foglalni, ahány útlevelet szeretnének készíttetni.
  • Ha azzal az üzenettel találkozik foglalása során, hogy „Tájékoztatjuk, hogy jelenleg nincs szabad időpont. Hamarosan új időpontok nyílnak meg. Kérjük, próbálkozzon később!”, az azt jelenti, hogy 90 napra előre minden szabad időpontot lefoglalt a többi ügyfél. Minden nap nyílnak új időpontok és előfordul, hogy az ügyfelek visszamondanak foglalásokat, ezért javasoljuk, hogy naponta többször, változó időpontokban próbáljon meg újra foglalni.
  • Amennyiben sikeres a foglalás, akkor erről e-mail visszaigazolást küld a rendszer. Ha nem kapott e-mail visszajelzést, akkor nem sikerült a foglalás.
  • Az elmúlt évek tapasztalata alapján az útlevélfoglaló rendszer (előre tervezett karbantartás miatt) havonta kevesebb, mint 30 percet nem üzemel, és ezt leszámítva a világ összes külképviselete számára megbízhatóan működik.

 

c. Kitöltendő nyomtatványok és papírok

  • Adatkezelési nyilatkozat (Főkonzulátusunkon rendelkezésre áll, ha otthon nem tudja előre kinyomtatni és kitölteni)
  • Postai boríték a saját címmel, amennyiben az elkészült okmányt postán szeretné megkapni (Főkonzulátusunkon rendelkezésre áll)

 

d. A kérelem benyújtásához szükséges okmányok, iratok és dokumentumok

  • kötelező okmányok:
    • érvényes személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy jogosítvány (magyar vagy külföldi)
    • ha van korábbi magyar útlevele, akkor azt hozza magával, még akkor is, ha már lejárt az érvényessége
    • német bankkártya (kérjük, olvassa el a következő (Fizetés) pontban leírtakat
    • 18 év alattiaknál születési anyakönyvi kivonat
    • honosítási okirat (egyszerűsített honosítással állampolgárságot szerzett állampolgárok esetében)
  • legfontosabb támogató okmány, amennyiben rendelkezésre áll:
    • magyar lakcímigazoló kártya (lakcímkártya), függetlenül attól, hogy szerepel-e rajta bejelentett magyar lakcím  
  • további hasznos támogató okmányok, amennyiben rendelkezésre állnak:
    • 18 év felettieknél magyar anyakönyvi kivonatok (születési és házassági)

 

e. Fizetés menete (Szolgáltatási díjfizetés)

  • Kizárólag bankkártyával lehet fizetni. Nem áll módunkban készpénzt elfogadni. Gyermekeknek a háztartásban élő 18 év alatti gyermekeket számoljuk.
    • Útlevél 0-18 éves korig 1 gyermek esetén: 47 Euró
    • Útlevél 0-18 éves korig 2 gyermek esetén: 44 Euró
    • Útlevél 0-18 éves korig 3 vagy több gyermek esetén: 42 Euró
    • Útlevél 18-65 éves korig 5 évre: 60 Euró
    • Útlevél 18-65 éves korig 10 évre: 77 Euró
    • Útlevél 65 éves kor felett: 40 Euró

 

f. Mennyi idő alatt érkezik meg az elkészült útlevél?

  • Az útlevélkérelem beadásától számítva átlagosan 4-6 hét alatt érkezik meg Főkonzulátusunkra az elkészült okmány. Főkonzulátusunkon sürgősségi eljárásra nincs mód.

 

g. Elkészült útlevél személyes átvétele, illetve postai kézbesítés

  • Ügyfeleink az útlevélkérelem benyújtásakor tudnak választani, hogy az elkészült okmányukért személyesen szeretnének befáradni, vagy postai úton szeretnék megkapni az útlevelet.​
  • Személyes átvétel:
  1. Ügyfeleinket kizárólag e-mailben értesítjük, hogy az okmányuk megérkezett. Az értesítés a noreply@mfa.gov.hu email címről érkezik, amelyre nem lehetséges válaszolni, illetva ha válaszolnak is, akkor azt senki nem olvassa. Az értesítés sokszor a spam fiókba érkezik, ezért azt kérjük ellenőrizzék, amikor levelet várnak tőlünk. Kérjük kattintsanak rá, hogy nem spam, hogy a jövőben gond nélkül megkapják az emailjeinket.
  2. Amennyiben az új útlevél igénylésekor a korábbi, de még érvényes útlevelét nem hagyta nálunk az ügyfél, akkor az új átvételekor a régit magával kell hoznia, mert azt a helyszínen érvénytelenítjük. Érvénytelenítést követően a régi útlevelet vissza tudjuk adni az ügyfélnek, akár emlékbe, akár érvényes vízum miatti további használatra.
  3. Nem szükséges előzetesen bejelentkezni, nyitvatartási időben bármikor lehet jönni az okmányokért (hétfőtől csütörtökig 8:30-16:00, pénteken 8:30-13:30).
  4. Tartalmilag és formailag megfelelő, magyar nyelvű meghatalmazással egy ügyfél több útlevelet is fel tud venni. Kérjük, olvassák át tájékoztatónk 1. h. pontját.
  • Postai kézbesítés
  1. A postai kézbesítésért a Főkonzulátus semmiféle felelősséget nem vállal! Tapasztalataink alapján sajnos egyre több okmány vész el, ezért kérjük, csak akkor válasszák ezt a lehetőséget, ha nem áll módjukban az elkészült okmányért bejönni, és tudják vállalni a posta kockázatát.
  2. Amennyiben az új útlevél igénylésekor a korábbi érvényes útlevelét nem hagyja nálunk az ügyfél, (vagy nem érvénytelenítette le a Főkonzulátus munkatársa), akkor az új okmányt akkor tudjuk postára adni, ha az ügyfél a régi útlevelét postán megküldte a Főkonzulátus részére, és az meg is érkezett Főkonzulátusunkra.
  3. Az útlevél igénylésekor az ügyfél saját magának címzi meg a borítékot.
  4. Leveleinket ajánlott küldeményként adjuk fel Németország területén, ezért amikor a postás kiviszi, akkor valakinek otthon kell lenni a küldeményt átvenni. Ha nincs otthon senki, akkor a postaládában hagyott értesítővel a helyi postán tudják átvenni néhány napig a küldeményünket.
  5. Németország területén kívül nem postázunk. Lehetőség van azonban az elkészült okmányt másik külképviseletre kérni, de ebben az esetben az esetleges csúszásokért a felelősséget nem tudjuk vállalni.

 

h. Elkészült útlevél átvétele meghatalmazással

  • 18 év alatti gyermek elkészült útlevelét bármelyik szülő meghatalmazás nélkül fel tudja venni
  • 18 év feletti családtag elkészült útlevelét kizárólag formailag és tartalmilag teljesen kitöltött, 2 tanú által aláírt, magyar nyelvű meghatalmazással lehet átvenni.
  • 18 év feletti nem családtag elkészült útlevelét kizárólag formailag és tartalmilag teljesen kitöltött, 2 tanú által aláírt, magyar nyelvű meghatalmazással lehet átvenni.
  • Meghatalmazás - mintát Főkonzulátusunk honlapjáról tud letölteni.

 

i. Házasság vagy válás utáni útlevéligénylés menete

  • Kérjük, amennyiben Ön házasságot kötött vagy elvált, és ezért más nevet visel, mint ami az eddigi érvényes útlevelében, személyi igazolványában vagy honosítási okiratában szerepel, akkor szíveskedjék magával hozni a magyarországi hatóságok által kiállított házassági anyakönyvi kivonatát vagy a bontó ítéletét. Amennyiben válását és/vagy házasságát még nem anyakönyvezték Magyarországon, akkor ezt először meg kell tenni ahhoz, hogy az új útlevelet tudjon igényelni.
  • A 2016. január 1-jét követően megkötött házasság vonatkozásában a magyar állampolgár nevének a házasságkötéssel történt változása esetén az útlevél cseréje illetékmentes, csak a konzuli díjat (40 Euró) kell megfizetni.
  • Felhívjuk a figyelmet arra, hogy minden magyar állampolgár kötelessége, hogy anyakönyveztesse házasságát, válását, gyermeke születését, stb. Az anyakönyvezésről az alábbi oldalon olvashat bővebben:
  • Az időpontfoglaló rendszerben ez esetben 2 ügytípust kell foglalni:
    • Anyakönyvezés (házasság/BÉT), majd külön foglalás Útlevél (18 év felett).
    • Anyakönyvezés (válás), majd külön foglalás Útlevél (18 év felett).
  • Az anyakönyvezést követően csak abban az esetben tudjuk befogadni az útlevélkérelmét, amennyiben az anyakönyvezéshez nem hiányzik egyetlen szükséges irat, okmány vagy dokumentum sem.
  • Az útlevél az anyakönyvezés befejezését követően kerül legyártásra, amely jellemzően 3-4 hónap alatt érkezik meg a Főkonzulátusra.

 

j. Németül (és más idegennyelven) kiállított dokumentumok fordítása

  • Minden nem magyar nyelvű dokumentumról hiteles magyar nyelvű fordítást kell hozni! Ide tartoznak többek között a bírósági végzések, gyámügyi papírok, közjegyzői iratok, meghatalmazások, orvosi igazolások, halotti anyakönyvi kivonatok és a Jugendamt által kiállított iratok (Negativattest és Sorgerechterklärung) is.

k. Egyszerűsített honosítással állampolgárságot szerzett kérelmezők nyelvtudásának ellenőrzése

  • Az egyszerűsített honosítással állampolgárságot szerzett kérelmezők nyelvtudásának ellenőrzése nem külön tesztként zajlik, hanem az útlevéligénylés során az általános beszélgetés közben méri fel a főkonzulátus munkatársa a kérelmező nyelvtudását. Amennyiben a 14. életévét betöltött kérelmező nem ért és beszél magyarul középszinten, akkor erről a tényről írásos jegyzőkönyvet kell készíteni. Tekintve, hogy egy ilyen jegyzőkönyvet megírni jelentős idő, és a főkonzulátus részéről több munkatársat igényel, ezért a magyarul nem értő és beszélő ügyfeleinket megkérjük, hogy úgy készüljenek, hogy egy más napon, előre egyeztetett időpontban külön vissza kell jönniük hozzánk, még akkor is, ha távolabbról érkeztek. Ekkor kérjük őket, hogy egy olyan barát, vagy rokon társaságában érkezzenek, aki jól beszéli a magyar nyelvet és a kérelmező nyelvét is, és részt tud venni a jegyzőkönyv tolmácsolásában.
  • A nyelvtudás ellenőrzés hátteréről és az állampolgárság lehetséges visszavonásáról az 1993. évi LV. törvényben (a magyar állampolgárságról) olvashatnak bővebben. https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300055.TV
    • A magyar állampolgárság megszerzésének a feltétele egyszerűsített honosítással többek között:
      • (3) * Az (1) bekezdés b) és d) pontjában meghatározott feltételek fennállása esetén … magyar nyelvtudását igazolja.
    • A magyar állampolgárság visszavonása (megszerzésétől számított 20 éven belül)
      • 9. § (1) * A magyar állampolgárság visszavonható attól a személytől, aki magyar állampolgárságát a jogszabályok megszegésével, így különösen valótlan adatok közlésével, illetve adatok vagy tények elhallgatásával a hatóságot félrevezetve szerezte meg. Nincs helye a visszavonásnak a magyar állampolgárság megszerzésétől számított húsz év elteltével.

 

2. Útlevél igénylése 0-6 év közötti kérelmezők számára

a. Amennyiben a gyermek születését már bejelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon, vagy bármely főkonzulátuson (megtörtént a hazai anyakönyvezés, a gyermek megkapta a magyar születési anyakönyvi kivonatot)

  • Ha a gyermek hazai anyakönyvezése megtörtént, akkor az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél (18 év alatt)” ügytípust.
  • Ebben az esetben, kérjük, hozzák magukkal gyermekük magyarországi hatóságok által kiállított születési anyakönyvi kivonatát, lakcímkártyáját és ha már van, akkor a korábbi magyar útlevelét.

 

b. Amennyiben a gyermek születését még nem jelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon vagy bármely főkonzulátuson (még nem történt meg a hazai anyakönyvezés)

  • A külképviseleten újszülöttek és 6 év alatti gyermekek születésének hazai anyakönyvezésével egyidejűleg magánútlevél kiállítását is lehet kezdeményezni. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy amikor az ügyfél beérkezik a Főkonzulátusra, akkor először bejelenti, hogy külföldön született egy magyar állampolgársággal rendelkező gyermeke (hazai anyakönyvezés), majd ezt követően tud kérelmezni a gyermek részére egy útlevelet is, amennyiben szeretne.
  • A gyermek anyakönyvezése (és az útlevélkérelem felvétele) csak abban az esetben tud megvalósulni, ha egyik szülőnek sincs elmaradása korábbi anyakönyvi események bejelentésében (házasság, válás, névváltoztatás).
  • Ebben az esetben az időpontfoglaló rendszerben csak és kizárólag az „Anyakönyvezés (születés) + útlevél (18 év alatt)” ügytípus kiválasztását tudjuk elfogadni.
  • Az útlevél és a magyar anyakönyvi kivonat a kérelem beadásától számított 6-8 hét elteltével készül el. Ezért javasoljuk, hogy a külföldön (Németországban) született gyermek magyarországi anyakönyvezését és útlevél iránti kérelmét a gyermek megszületése, illetve a külföldi születési anyakönyvi kivonat kézhezvétele után haladéktalanul kezdeményezzék.
  • Amennyiben a két ügyet egyszerre intézik, kérjük, olvassa el a „születés hazai anyakönyvezés menüpontot”, és az ott felsorolt összes szükséges dokumentumot és iratot hozza magával.
  • Az ügy összetettségéből fakadóan javasoljuk, hogy mindkét szülő legyen jelen, mert egy esetleges meghatalmazásban rendkívül sok dologra kell külön-külön kitérni.

 

c. Általános tudnivalók

  • A 0-6 éves gyermekek útlevelét a szülők közösen tudják gyermekük részére igényelni. Mindkét szülőnek érvényes okmányokkal kell rendelkeznie.
  • Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél (18 év alatt)” ügytípust.

 

d. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?

  • A kérelem beadáskor alapszabályként mindkét szülő (törvényes képviselő) jelenléte szükséges.
  • Amennyiben csak az egyik szülő van jelen, szükséges a másik szülő eredeti, magyar nyelvű hozzájáruló nyilatkozata. Fénymásolatot nem áll módunkban elfogadni.
  • Elvált szülők esetén be kell mutatni a gyermekre vonatkozóan a szülői felügyeleti jog megszüntetését, vagy szünetelését is tartalmazó, hiteles magyar fordítással ellátott, eredeti, jogerős házasságfelbontó ítéletet is.
  • Ismeretlen apa esetén a gyermek születési anyakönyvét kell bemutatni.
  • Amennyiben csak az egyik szülő van életben, akkor a másik szülő halotti anyakönyvi kivonatát kell bemutatni.
  • Kettős állampolgárságú gyermek esetén a távol lévő szülő nyilatkozatában kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a szülő a MAGYAR útlevél igényléséhez járul hozzá az illetékes magyar hatóságok előtt. Ez azért szükséges, mert kettős állampolgárság esetén az igénylő nem csak magyar útlevélre jogosult.

 

e. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?

  • 6 év alatti gyermekek esetében, kérjük, minden esetben hozzanak egy friss, jó minőségű, fehér háttér előtt készült, fotópapírra nyomtatott igazolványképet, akár jelen van a gyermek személyesen, akár nincs.
  • 6 év alatti gyermekektől nem veszünk ujjlenyomatot és aláírniuk sem kell

 

f. Az útlevél érvényességi ideje

  • 6 éves kor betöltéséig 3 év az érvényességi idő, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.

 

 

3. Útlevél igénylése 6-12 év közötti kérelmezők számára

a. Általános tudnivalók

  • 6 éves kor feletti gyermeknek útlevelét kizárólag azt követően lehet igényelni, hogy a gyermek hazai anyakönyvezésének folyamata befejeződött, és a gyermek már szerepel a közhiteles magyar nyilvántartásokban, mint magyar állampolgár. Kérjük, hozzák magukkal a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.
  • A 6-12 éves gyermekek útlevelét a szülők közösen tudják gyermekük részére igényelni. Mindkét szülőnek érvényes okmányokkal kell rendelkeznie.
  • Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél (18 év alatt)” ügytípust.

 

b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?

  • A kérelem beadáskor alapszabályként mindkét szülő (törvényes képviselő) jelenléte szükséges.
  • Amennyiben csak az egyik szülő van jelen, szükséges a másik szülő eredeti, magyar nyelvű hozzájáruló nyilatkozata. Fénymásolatot nem áll módunkban elfogadni.
  • Elvált szülők esetén be kell mutatni a gyermekre vonatkozóan a szülői felügyeleti jog megszüntetését, vagy szünetelését is tartalmazó, hiteles magyar fordítással ellátott, eredeti, jogerős házasságfelbontó ítéletet is.
  • Ismeretlen apa esetén a gyermek születési anyakönyvét kell bemutatni.
  • Amennyiben csak az egyik szülő van életben, akkor a másik szülő halotti anyakönyvi kivonatát kell bemutatni.
  • Kettős állampolgárságú gyermek esetén a távol lévő szülő nyilatkozatában kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a szülő a MAGYAR útlevél igényléséhez járul hozzá az illetékes magyar hatóságok előtt. Ez azért szükséges, mert kettős állampolgárság esetén az igénylő nem csak magyar útlevélre jogosult.

 

c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?

  • 6-12 év közötti gyermekről fő szabály szerint a helyszínen készítünk digitális fényképet.
  • Ha a gyermek nem tud személyesen megjelenni, akkor, kérjük, hozzanak egy friss, jó minőségű, fehér háttér előtt készült, fotópapírra nyomtatott igazolványképet a gyermekről.
  • 6-12 év közötti gyermekektől nem veszünk ujjlenyomatot, és nem kell aláírniuk a kérelmüket.

 

d. Az útlevél érvényességi ideje

  • 6 és 12 év közöttiek esetében 5 év az érvényességi idő, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.

 

 

4. Útlevél igénylése 12-18 év közötti kérelmezők számára

a. Általános tudnivalók

  • 12-18 éves kor közötti gyermeknek az útlevelét kizárólag azt követően lehet igényelni, hogy a gyermek hazai anyakönyvezésének folyamata befejeződött, és a gyermek már szerepel a közhiteles magyar nyilvántartásokban, mint magyar állampolgár. Kérjük, hozzák magukkal a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.
  • A 12-18 éves gyermekek útlevelét a szülők közösen tudják gyermekük részére igényelni. Mindkét szülőnek érvényes okmányokkal kell rendelkeznie.
  • Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél (18 év alatt)” ügytípust

 

b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?

  • A kérelem beadáskor alapszabályként mindkét szülő (törvényes képviselő) jelenléte szükséges.
  • Amennyiben csak az egyik szülő van jelen, szükséges a másik szülő eredeti, magyar nyelvű hozzájáruló nyilatkozata. Fénymásolatot nem áll módunkban elfogadni.
  • Elvált szülők esetén be kell mutatni a gyermekre vonatkozóan a szülői felügyeleti jog megszüntetését, vagy szünetelését is tartalmazó, hiteles magyar fordítással ellátott, eredeti, jogerős házasságfelbontó ítéletet is.
  • Ismeretlen apa esetén a gyermek születési anyakönyvét kell bemutatni.
  • Amennyiben csak az egyik szülő van életben, akkor a másik szülő halotti anyakönyvi kivonatát kell bemutatni.
  • Kettős állampolgárságú gyermek esetén a távol lévő szülő nyilatkozatában kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a szülő a MAGYAR útlevél igényléséhez járul hozzá az illetékes magyar hatóságok előtt. Ez azért szükséges, mert kettős állampolgárság esetén az igénylő nem csak magyar útlevélre jogosult.

 

c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?

  • 12-18 év közötti gyermekről minden esetben a helyszínen készítünk digitális fényképet. Nincs mód a gyermekről fényképet hozni.
  • A 12-18 év közötti gyermekektől ujjlenyomatot veszünk, és aláírják kérelmüket.

 

d. Az útlevél érvényességi ideje

  • 12 és 18 év közöttiek esetében 5 év az érvényességi idő, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.

 

 

5. Útlevél igénylése 18-65 év közötti kérelmezők számára

a. Általános tudnivalók

  • Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél (18 év felett)” ügytípust.
  • Az útlevél iránti kérelmet személyesen lehet benyújtani.
  • A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
  • Az útlevél kb. 4-6 hét alatt készül el, sürgősségi eljárásra a Főkonzulátuson nincs lehetőség. Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor.
  • Azon ügyfeleink részére, akiknek az utolsó érvényes magyar útlevele több, mint 1 éve lejárt, a közhiteles elektronikus magyarországi Személyi- és Lakcímnyilvántartó rendszer nem tartalmazza az adataikat, vagy egyéb módon nem tudják igazolni a magyar állampolgárságukat, részükre elképzelhető, hogy útlevéligénylés előtt állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni, melynek időtartama meghaladhatja a 12 hónapot.

 

b. Az útlevél érvényességi ideje

  • 18 és 65 év közöttiek esetében az érvényességi idő az ügyfél kérésének megfelelően lehet:
    • 5 év, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani (60 Euró)
    • 10 év, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását megelőző születésnapja hónapjától és napjától kell számítani (77 Euró)

 

 

6. Útlevél igénylése 65 év feletti kérelmezők számára

a. Általános tudnivalók

  • Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél (18 év felett)” ügytípust
  • Az útlevél iránti kérelmet személyesen lehet benyújtani.
  • A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
  • Az útlevél kb. 4-6 hét alatt készül el, sürgősségi eljárásra a Főkonzulátuson nincs lehetőség. Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor.
  • Azon ügyfeleink részére, akiknek az utolsó érvényes magyar útlevele több, mint 1 éve lejárt, a közhiteles elektronikus magyarországi Személyi- és Lakcímnyilvántartó rendszer nem tartalmazza az adataikat, vagy egyéb módon nem tudják igazolni a magyar állampolgárságukat, részükre elképzelhető, hogy útlevéligénylés előtt állampolgársági vizsgálatot kellhet lefolytatni, melynek időtartama meghaladhatja a 12 hónapot.

 

b. Az útlevél érvényességi ideje

  • 65 éven felülieknél az érvényességi idő 10 év, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását megelőző születésnapja hónapjától és napjától kell számítani (40 Euró).

 

 

7. A magánútlevél érvényességi ideje, amennyiben a kérelmező orvos által igazoltan nem tud személyesen megjelenni és ujjlenyomatot adni, illetve, ha a kérelmező meg tud jelenni személyesen, de orvos által igazoltan nem tud ujjlenyomatot adni.

  • Az útlevél érvényességi ideje 1 év, abban az esetben, ha a 12. életévét betöltött kérelmező részére kiállított okmány tároló eleme ujjnyomat adatot azért nem tartalmaz, mert a kérelmező:
    • ujjnyomat adására átmenetileg fizikailag képtelen, de erről nem rendelkezik orvosi papírral (magyar nyelven, vagy hiteles magyar fordítással)
    • egészségi állapota miatt nem képes személyesen megjelenni, és ezt a kezelőorvos írásban igazolja (magyar nyelven, vagy hiteles magyar fordítással)
  • Az útlevél érvényességi ideje 10 év abban az esetben, ha a 12. életévét betöltött kérelmező személyesen megjelenik a Főkonzulátuson, de hoz magával pecsétes orvosi igazolást (vagy magyar nyelven, vagy külföldi orvosi igazolás esetében hiteles magyar fordítást) arról, hogy korára/bőre állapotára való tekintettel ujjnyomat rögzítésére véglegesen fizikailag képtelen.

 

 

8. Egyéb tudnivalók

a. Magyarországon igényelt útlevelek

  • Felhívjuk a figyelmet arra, hogy amennyiben az útlevélkérelmet Magyarországon nyújtják be, de az elkészült okmány kézbesítését nem magyarországi címre, vagy okmányirodába, hanem külképviseletre (pl. a Düsseldorfi Főkonzulátusra) kérik, úgy az útlevél külképviseleti kézbesítése miatt szintén fennáll a konzuli közreműködési díj megfizetésére vonatkozó kötelezettség. Ez esetben az okmány átvételekor kell a 40 EUR közreműködési díjat megfizetni.
  • Kérjük, hogy amennyiben Magyarországon igényelte az útlevelét és Főkonzulátusunkra kérte, akkor e-mailben (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) vegye fel a kapcsolatot a Főkonzulátusunkkal, és írja meg az alábbi adatokat, hogy útlevele megérkezése esetén  kapcsolatba tudjunk lépni:
    • 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írja az e-mailt. E-mail tárgya: Magyarországon igényelt útlevél

 

b. Más főkonzulátuson vagy nagykövetségen igényelt útlevelek

  • Abban az esetben, ha az egyik külképviseleten nyújt be kérelmet és egy másikon veszi fel az útlevelet, akkor a konzuli közreműködési díjat az útlevél igénylésekor kell fizetni, az átvételkor nincs fizetendő díj.
  • Kérjük, hogy amennyiben más főkonzulátuson, vagy nagykövetségen igényelte az útlevelét és Főkonzulátusunkat jelölte meg átvételi helyként, akkor e-mailben (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) vegye fel a kapcsolatot a Főkonzulátusunkkal, és írja meg az alábbi adatokat, hogy útlevele megérkezése esetén értesíteni tudjuk Önt:
    • 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írja az e-mailt. E-mail tárgya: Adatok máshol igényelt útlevélhez

 

c. Sürgősségi eljárás

  • Főkonzulátusokon nincs lehetőség útlevelet sürgősséggel igényelni.
  • Sürgős esetben új útlevél iránti igényt a hazai okmányirodában célszerű benyújtani, ha akár az útlevelük, akár a személyi igazolványuk érvényességi ideje alatt magyarországi utazást terveznek. Így az útlevél gyorsabban, és konzuli közreműködési díj megfizetése nélkül készül el. Ajánlatos az illetékes okmányirodánál előzetesen időpontot foglalni telefonon vagy interneten. A magyarországi lakóhelyéhez legközelebb fekvő okmányiroda elérhetőségét ide kattintva találja: https://kormanyablak.hu/hu/okmanyirodak
  • Bővebb információt a sürgősségi eljárással kapcsolatban ide kattintva talál:

https://nyilvantarto.hu/hu/utlevel

 

d. Ideiglenes útlevél hazatérés céljából

  • Hazatérés, illetve a szokásos tartózkodási helyre való visszatérés céljából kiállított ideiglenes magánútlevél főbb jellemzői:
  • 30 Euróba kerül.
  • Magyar állampolgár igényelheti.
  • Egyszeri hazatérésre jogosít:
    • Magyarországra hazatérők a hazatérést követően 5 munkanapon belül kötelesek leadni az ideiglenes útlevelet a kormányablakban.
    • Más országba (szokásos tartózkodási hely, mint például Románia, Szerbia, Ukrajna, Szlovákia, stb.) hazatérők a hazatérést követően 5 munkanapon belül kötelesek leadni az ideiglenes útlevelet egy magyar nagykövetségen vagy főkonzulátuson.
  • Németországba visszatérésre nem jogosít fel. A visszatéréshez odahaza új (végleges) okmányt kell készíttetni, amely időbe telik.
  • Érvényességi ideje:
    • Az érvényességi időtartamot úgy kell megállapítani, hogy az a konkrét eset körülményeihez igazodva, a szükséges legrövidebb időre legyen korlátozva, olyan módon, hogy az a hazatéréshez elegendő legyen.
  • Igénylés előtt, kérjük, vegyék fel e-mailben a kapcsolatot Főkonzulátusunkkal (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) és részünkre az alábbiakat írják meg:
    • 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írja az e-mailt. E-mail tárgya: Ideiglenes útlevél

 

e. Elvesztett és eltulajdonított útlevelek

  • Kizárólag személyesen (telefonon és e-mailen nem) lehetséges bejelenteni Magyarország bármelyik nagykövetségén vagy főkonzulátusán.
  • Lehetőség szerint az elvesztés vagy eltulajdonítás tényét minél előbb, de legkésőbb 3 napon belül kell személyesen bejelenteni.
  • Ha a bejelentéssel egy időben szeretne új útlevelet igényelni, akkor az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél, személyi igazolvány elvesztése, eltulajdonítása” ügytípust.
    • Amennyiben rendszerünkben nincs szabad időpont, kérjük, vegyék fel velünk e-mailben a kapcsolatot (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) és írják meg az alábbi adatokat:
    • 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írják az e-mailt. E-mail tárgya: Elvesztett és eltulajdonított útlevelek.
    • Az e-mailes bejelentkezés nem helyettesíti a személyes bejövetelt, amely továbbra is kötelező.
  • Amennyiben igényeltek, akkor az új dokumentum megérkezése 4-6 héten belül várható. Az új útlevél kérelmezésének tényéről Magyarország Düsseldorfi Főkonzulátusa egy „igénylő adatlapot” ad az ügyfelek részére, amely egy fényképes, adatokat tartalmazó A4-es papírlap, de külföldön személyazonosításra nem jogosít fel.
  • Az elvesztés vagy eltulajdonítás tényét, kérjük, jelezzék a helyi rendőrségnek és próbáljanak jegyzőkönyvet is kérni tőlük.
  • Az elvesztés vagy eltulajdonítás tényét, kérjük, jelezzék a helyi „Fundbüro”-nak, mert van esély, hogy az okmányokat megtalálják és leadják.

 

f. 2009 előtt kiállított útlevelek

  • A 2252/2004/EK rendelet szerint Magyarország 2009 óta biometrikus, azaz arcfényképet, ujjnyomatot és elektronikus aláírást tartalmazó útlevelet állít ki, így a korábban kiállított útlevél meghosszabbítására 2009 óta immár nincs lehetőség, hanem minden esetben új magánútlevél kerül kiállításra.

 

g. Az útlevélről általánosságban

  • Az útlevél külföldre utazásra, illetőleg az onnan való visszatérésre jogosító hatósági igazolvány, ami igazolja tulajdonosának (birtokosának) személyazonosságát és állampolgárságát.