HALÁLESET - MAGYAR ÁLLAMPOLGÁR KÜLFÖLDÖN TÖRTÉNT HALÁLESETÉNEK BEJELENTÉSE A MAGYAR HATÓSÁGOK RÉSZÉRE - Magyarország Főkonzulátusa Düsseldorf

HALÁLESET - MAGYAR ÁLLAMPOLGÁR KÜLFÖLDÖN TÖRTÉNT HALÁLESETÉNEK BEJELENTÉSE A MAGYAR HATÓSÁGOK RÉSZÉRE

MAGYAR ÁLLAMPOLGÁR KÜLFÖLDÖN TÖRTÉNT HALÁLESETÉNEK BEJELENTÉSE A MAGYAR HATÓSÁGOK RÉSZÉRE

 

A magyar állampolgár köteles kezdeményezni a külföldön történt házasságkötésének, bejegyzett élettársi kapcsolata létesítésének, gyermeke külföldön történt születésének, valamint a magyar állampolgárságú házastársa, bejegyzett élettársa, gyermeke és szülője külföldön történt halálának hazai anyakönyvezését.

 

A kérelem benyújtásának helye:

  • külföldön bármely hivatásos magyar konzuli tisztviselőnél;
  • Magyarországon bármely települési anyakönyvvezetőnél;
  • Budapest Főváros Kormányhivatala Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztályán;
  • Magyarországon bármely kormányablaknál.

 

Csatolandó iratok:

  • kérelem adatlap, mely letölthető a Nyomtatványok menüpont alatt (kérjük, hogy az aláírás rovatokat hagyják üresen);
  • a kérelmező személyazonosságát és állampolgárságát igazoló érvényes okirat;
  • a külföldi halotti anyakönyvi kivonat eredetben vagy hiteles másolatban. Amennyiben nem német anyakönyvi kivonatról van szó, szükség lehet hiteles magyar fordításra, továbbá Apostille hitelesítésre vagy diplomáciai felülhitelesítésre. Az angol, német vagy francia nyelvű anyakönyvi kivonatokat hiteles magyar fordítás nélkül akkor tudjuk elfogadni, ha azok elektronikai eszközzel kerültek kiállításra és megjegyzést vagy záradékot nem tartalmaznak, illetve a kiállító ország hivatalos nyelvén adták ki;
  • az elhunyt magyar állampolgárnak a haláleset időpontjában fennálló családi állapotát igazoló okirat, kivéve, ha hajadon vagy nőtlen családi állapotú volt, vagy a házasság megszűnése korábban bejegyzésre került Magyarországon;
  • ha az elhunyt magyar állampolgár elvált vagy özvegy családi állapotú volt és házassága külföldön szűnt meg, mely korábban Magyarországon nem került bejelentésre, akkor az elvált vagy özvegy családi állapotot okirattal igazolni kell;
  • az elhunyt magyar állampolgár magyar okmányai (útlevél, személyazonosító igazolvány, lakcímkártya, honosítási okirat stb.)

 

A csatolandó külföldi közokiratok hiteles magyar nyelvű fordítására vonatkozó szabályok:

Főszabályként hiteles magyar nyelvű fordítás szükséges a nem magyar nyelven kiállított iratokhoz, kivéve az angol, német vagy francia nyelven kiállított anyakönyvi kivonathoz, ha az okirat elektronikai eszközzel került kiállításra és megjegyzést vagy záradékot nem tartalmaz. 

Nem szükséges hiteles magyar fordítás, ha a külföldi anyakönyvi kivonat mellé csatolásra kerül az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/1191 Rendelete szerinti többnyelvű formanyomtatvány, mely magyarul is tartalmazza az adatokat. 

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/1191 Rendelete alapján, 2019. február 16. napja óta hiteles fordításként kell elfogadni az EU tagországaiban hiteles fordítói joggal rendelkező személyek által készített hiteles fordításokat is.

Kétoldalú jogsegélyszerződés alapján hiteles magyar nyelvű fordítás készítésére felhatalmazott fordítók fordítását is elfogadjuk (pl. Szerbiában a bírósági tolmácsok).

A csatolandó külföldi közokiratok hiteles másolatára vonatkozó szabályok:

Hiteles másolatot külföldön a magyar konzuli tisztviselő, Magyarországon az Országos Fordító és Fordítást Hitelesítő Iroda (OFFI), illetve a közjegyző készíthet. 

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/1191 Rendelete alapján 2019. február 16. napja óta hiteles másolatként kell elfogadni az EU tagországaiban hiteles másolói joggal rendelkező személyek által készített hiteles másolatokat is. Felhívjuk ügyfeleink figyelmét arra, hogy az Európai Unió egyes országaiban a hiteles fordítók nem minden esetben rendelkeznek hiteles másolat készítési joggal is, így az általuk készített másolatokat nem tudjuk hitelesként elfogadni.

A hazai anyakönyvezési eljárás díjmentes.

A hazai anyakönyvezési eljárás ügyintézési határideje 75 nap. Ha a hazai anyakönyvezési eljárás lefolytatásához további külföldi okirat beszerzése vagy a magyar állampolgárság vizsgálata szükséges, az ügyintézés határideje 6 hónap.

A hazai anyakönyvezés megtörténte után anyakönyvi kivonat kerül kiállításra.

A kérelem benyújtására időpontot kizárólag a Főkonzulátus honlapján lehet foglalni.

 

KÜLFÖLDI ÁLLAMPOLGÁR HÁZASTÁRS KÜLFÖLDÖN TÖRTÉNT HALÁLESETÉNEK BEJELENTÉSE A MAGYAR HATÓSÁGOK RÉSZÉRE

 

A kérelem külföldön bármelyik hivatásos konzuli tisztviselőnél benyújtható.

Csatolandó iratok:

  • kérelem adatlap, mely letölthető a Nyomtatványok menüpont alatt (kérjük, hogy az aláírás rovatokat hagyják üresen);
  • a kérelmező személyazonosságát és állampolgárságát igazoló érvényes okirat;
  • a külföldi halotti anyakönyvi kivonat eredetben vagy hiteles másolatban (a hiteles másolatra és hiteles magyar fordításra vonatkozó szabályok a fentiek szerint itt is érvényesek);
  • magyar házassági anyakönyvi kivonat másolatban.

Az anyakönyvezés eredményeképpen a magyar állampolgár házastárs családi állapota „özvegy” lesz.