(auf Deutsch )
Tájékoztató személyazonosító igazolvány igényléséről
A személyazonosító igazolvány hatósági igazolvány, ami a birtokosának személyazonosságának igazolására szolgál, egyben úti okmányként is használható azon országokba való utazásra, amelyek esetében ezt nemzetközi szerződés lehetővé teszi.
Az állandó személyazonosító igazolvány 2016. január 1-jétől elektronikus adathordozó egységet, azaz egy tároló elemet (chipet) tartalmaz, ebből következik az elektronikus személyazonosító igazolvány elnevezés. A chip elektronikus formában tartalmazza azokat a személyes adatokat és okmány-adatokat, amelyek az állandó személyazonosító igazolványon vizuális formában is megjelennek, továbbá tartalmazza birtokosának arcképét és 2 ujjnyomatát. A személyi igazolványhoz társuló új funkciókról az alábbi linkre kattintva tájékozódhat: https://eszemelyi.hu/az-eszemelyi/ .
1. Fontos tudnivalók
a. Ki tud magyar személyazonosító igazolványt igényelni Magyarország Düsseldorfi Főkonzulátusán?
b. Időpontfoglalás
c. Kitöltendő nyomtatványok és papírok
d. A kérelem benyújtásához szükséges okmányok, iratok és dokumentumok
e. A személyazonosító igazolvány díja
f. Mennyi idő alatt érkezik meg az elkészült személyazonosító igazolvány?
g. Elkészült személyazonosító igazolvány személyes átvétele, illetve postai kézbesítés
h. Elkészült személyazonosító igazolvány átvétele meghatalmazással
i. Házasság vagy válás utáni személyazonosító igazolvány menete
j. Német nyelven (vagy más idegennyelven) kiállított dokumentumok fordítása
k. PIN boríték
l. Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése
m. Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése
n. Mennyi idővel a régi lejárta előtt lehet új személyazonosító igazolványt igényelni?
2. Személyazonosító igazolványt igénylése 0-6 év közötti kérelmezők számára
a. Amennyiben a gyermek születését már bejelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon, vagy bármely külképviseleten, illetve főkonzulátuson (megtörtént a hazai anyakönyvezés, a gyermek megkapta a magyar születési anyakönyvi kivonatot)
b. Amennyiben a gyermek születését még nem jelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon, vagy bármely főkonzulátuson (még nem történt meg a hazai anyakönyvezés)
c. Általános tudnivalók
d. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
e. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
f. A személyazonosító igazolványt érvényességi ideje
3. Személyazonosító igazolványt igénylése 6-12 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
d. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
4. Személyazonosító igazolvány igénylése 12-14 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
d. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
5. Személyazonosító igazolvány igénylése 14-18 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
d. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
6. Személyazonosító igazolvány igénylése 18-99 év közötti kérelmezők számára
7. Személyazonosító igazolvány érvényességi ideje, amennyiben a kérelmező orvos által igazoltan nem tud személyesen megjelenni és ujjlenyomatot adni, illetve, ha a kérelmező meg tud jelenni személyesen, de orvos által igazoltan nem tud ujjlenyomatot adni.
8. Egyéb tudnivalók
a. Magyarországon igényelt személyazonosító igazolvány
b. Más főkonzulátuson vagy nagykövetségen igényelt személyazonosító igazolvány
c. Sürgősségi eljárás, ideiglenes személyazonosító igazolvány
d. Elvesztett és eltulajdonított személyazonosító igazolvány
e. A személyazonosító igazolványról általánosságban
1. Fontos tudnivalók
a. Ki tud magyar személyazonosító igazolványt igényelni Magyarország Düsseldorfi Főkonzulátusán?
- magyar állampolgár
- személyazonosságát tudja igazolni érvényes (nem lejárt) fényképes okmánnyal, mint például útlevél, személyi igazolvány vagy jogosítvány. 0-14 év közötti kérelmező esetében a szülőknek kell igazolni személyazonosságukat. 14 éves kor felett a kérelmezők önállóan (szülők nélkül) is tudnak személyazonosító igazolványt igényelni, amennyiben tudják igazolni személyazonosságukat.
b. Időpontfoglalás:
- Időpontot minden ügyfelünk kizárólag az alábbi időpontfoglaló rendszerben tud saját magának foglalni. Főkonzulátusunk munkatársai nem foglalnak az ügyfelek részére időpontot sem e-mailben történő megkeresés, sem telefonhívás alapján.
https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu/
- Választandó ügytípus: Személyigazolvány (e-SZIG). Annyi személy részére kell időpontot foglalni, ahány személyazonosító igazolványt szeretnének készíttetni.
- Ha azzal az üzenettel találkozik foglalása során, hogy „Tájékoztatjuk, hogy jelenleg nincs szabad időpont. Hamarosan új időpontok nyílnak meg. Kérjük, próbálkozzon később!”, az azt jelenti, hogy 90 napra előre minden szabad időpontot lefoglalt a többi ügyfél. Minden nap nyílnak új időpontok és előfordul, hogy az ügyfelek visszamondanak foglalásokat, ezért javasoljuk, hogy naponta többször, változó időpontokban próbáljon meg újra foglalni.
- Amennyiben sikeres a foglalás, akkor erről e-mail visszaigazolást küld a rendszer. Ha nem kapott e-mail visszajelzést, akkor nem sikerült a foglalás.
- Az elmúlt évek tapasztalata alapján az időpontfoglaló rendszer (előre tervezett karbantartás miatt) havonta kevesebb, mint 30 percet nem üzemel, és ezt leszámítva a világ összes külképviselete számára megbízhatóan működik.
c. Kitöltendő nyomtatványok és papírok
- Adatkezelési nyilatkozat (Főkonzulátusunkon rendelkezésre áll, ha otthon nem tudja előre kinyomtatni és kitölteni)
- Postai boríték a saját címmel, amennyiben az elkészült okmányt postán szeretné megkapni (Főkonzulátusunkon rendelkezésre áll)
- Kérelmet előre nem szükséges kitölteni, mert azt a rendszer generálja, helyben.
d. A kérelem benyújtásához szükséges okmányok, iratok és dokumentumok
- kötelező okmányok:
- érvényes személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy jogosítvány (magyar vagy külföldi)
- ha van korábbi magyar személyazonosító igazolványa, akkor azt hozza magával, még akkor is, ha már lejárt az érvényessége
- hasznos támogató okmányok, amennyiben rendelkezésre állnak:
- magyar lakcímigazoló kártya (lakcímkártya)
- honosítási okirat (egyszerűsített honosítással állampolgárságot szerzett állampolgárok esetében)
- magyar anyakönyvi kivonatok (születési és házassági)
- ha van korábbi magyar útlevele, akkor azt hozza magával, még akkor is, ha már lejárt az érvényessége
e. Fizetés menete (Szolgáltatási díjfizetés)
- A személyazonosító igazolvány illeték- és díjmentes, tehát nem kell fizetni érte.
f. Mennyi idő alatt érkezik meg az elkészült személyazonosító igazolvány?
- Az kérelem beadásától számítva átlagosan 4-6 hét alatt érkezik meg Főkonzulátusunkra az elkészült okmány. Főkonzulátusunkon sürgősségi eljárásra nincs mód.
g. Elkészült személyazonosító igazolvány személyes átvétele, illetve postai kézbesítés
- Ügyfeleink az kérelem benyújtásakor tudnak választani, hogy az elkészült okmányukért személyesen szeretnének befáradni, vagy postai úton szeretnék megkapni az új személyazonosító igazolványt.
- Személyes átvétel:
- Ügyfeleinket kizárólag e-mailben értesítjük, hogy az okmányuk megérkezett. Az értesítés a noreply@mfa.gov.hu email címről érkezik, amelyre nem lehetséges válaszolni, illetva ha válaszolnak is, akkor azt senki nem olvassa. Az értesítés sokszor a spam fiókba érkezik, ezért azt kérjük ellenőrizzék, amikor levelet várnak tőlünk. Kérjük kattintsanak rá, hogy nem spam, hogy a jövőben gond nélkül megkapják az emailjeinket.
- Amennyiben az új személyazonosító igazolvány igénylésekor a korábbi, de még érvényes személyazonosító igazolványát nem hagyta nálunk az ügyfél, akkor az új átvételekor a régit magával kell hoznia, mert azt a helyszínen bevonjuk.
- Nem szükséges előzetesen bejelentkezni, nyitvatartási időben bármikor lehet jönni az okmányokért (hétfőtől csütörtökig 8:30-16:00, pénteken 8:30-13:30).
- Tartalmilag és formailag megfelelő, magyar nyelvű meghatalmazással egy ügyfél több személyazonosító igazolványt is fel tud venni. Kérjük, olvassák át tájékoztatónk 1. h. pontját.
- Postai kézbesítés
- A postai kézbesítésért a Főkonzulátus semmiféle felelősséget nem vállal! Tapasztalataink alapján sajnos egyre több okmány vész el, ezért kérjük, csak akkor válasszák ezt a lehetőséget, ha nem áll módjukban az elkészült okmányért bejönni, és tudják vállalni a posta kockázatát.
- Amennyiben az új személyazonosító igazolvány igénylésekor a korábbi érvényes személyazonosító igazolványát nem hagyja nálunk az ügyfél, akkor az új okmányt akkor tudjuk postára adni, ha az ügyfél a régi személyazonosító igazolványát postán megküldte a Főkonzulátus részére, és az meg is érkezett Főkonzulátusunkra.
- A személyazonosító igazolvány igénylésekor az ügyfél saját magának címzi meg a borítékot.
- Leveleinket ajánlott küldeményként adjuk fel Németország területén, ezért amikor a postás kiviszi, akkor valakinek otthon kell lenni a küldeményt átvenni. Ha nincs otthon senki, akkor a postaládában hagyott értesítővel a helyi postán tudják átvenni néhány napig a küldeményünket.
- Németország területén kívül nem postázunk. Lehetőség van azonban az elkészült okmányt másik külképviseletre kérni, de ebben az esetben az esetleges csúszásokért a felelősséget nem tudjuk vállalni.
h. Elkészült személyazonosító igazolvány átvétele meghatalmazással
- 18 év alatti gyermek elkészült személyazonosító igazolványát bármelyik szülő meghatalmazás nélkül fel tudja venni
- 18 év feletti családtag elkészült személyazonosító igazolványát kizárólag formailag és tartalmilag teljesen kitöltött, 2 tanú által aláírt, magyar nyelvű meghatalmazással lehet átvenni.
- 18 év feletti nem családtag elkészült személyazonosító igazolványát kizárólag formailag és tartalmilag teljesen kitöltött, 2 tanú által aláírt, magyar nyelvű meghatalmazással lehet átvenni.
- Meghatalmazás - mintát Főkonzulátusunk honlapjáról tud letölteni.
i. Házasság vagy válás (névváltozás) utáni személyazonosító igazolvány igénylésének menete
- Kérjük, amennyiben Ön házasságot kötött vagy elvált, és ezért más nevet visel, mint ami az eddigi érvényes útlevelében, személyi igazolványában vagy honosítási okiratában szerepel, akkor szíveskedjék magával hozni a magyarországi hatóságok által kiállított házassági anyakönyvi kivonatát vagy a bontó ítéletét. Amennyiben válását és/vagy házasságát még nem anyakönyvezték Magyarországon (vagy valamely magyar külképviseleten), akkor nem lehetséges személyazonosító igazolványt igényelni, amíg ez meg nem történik. Ez jellemzően 1-2 hónapot is igénybe vehet.
- Felhívjuk a figyelmet arra, hogy minden magyar állampolgár kötelessége, hogy anyakönyveztesse házasságát, válását, gyermeke születését, stb. Az anyakönyvezésről az alábbi oldalon olvashat bővebben:
j. Németül (és más idegennyelven) kiállított dokumentumok fordítása
- Minden nem magyar nyelvű dokumentumról hiteles magyar nyelvű fordítást kell hozni! Ide tartoznak többek között a bírósági végzések, gyámügyi papírok, közjegyzői iratok, meghatalmazások, orvosi igazolások, halotti anyakönyvi kivonatok és a Jugendamt által kiállított iratok (Negativattest és Sorgerechterklärung) is.
k. PIN boríték
- Személyazonosító igazolvány igénylésekor a kérelmező egy borítékot kap, mely tartalmazza a személyazonosító igazolvány aktiváló kódját, PUK kódját, illetve az Ügyfélkapu regisztrációt lehetővé tevő kódot.
- Az aktiváló kóddal lehet az okmányhoz tartozó PIN kódot meghatározni, de erre csak az okmány elkészültét követően, annak birtokában van lehetőség. Az aktiválásra a személyazonosító igazolvány érvényességi idejéig bármikor van lehetőség, nincs határidő megszabva. Meg lehet tenni akár az okmány átvételekor a külképviseleten, vagy magyarországi okmányirodában/kormányhivatalban, vagy amennyiben az ügyfél rendelkezik az ehhez szükséges kártyaolvasóval, akár otthon is.
- A PUK kód abban az esetben szükséges, ha az okmány birtokosa elfelejtette a PIN kódját, és újat kíván megadni. Az Ügyfélkapu regisztrációs kóddal pedig az ügyfélnek otthon is lehetősége nyílik Ügyfélkapu létrehozására (amennyiben még nem rendelkezett Ügyfélkapuval) anélkül, hogy okmányirodai ügyfélszolgálatra vagy külképviseletre kellene befáradnia. A kódokat tartalmazó boríték elvesztése esetén új kódok nem igényelhetők. A kódokkal kapcsolatban ide kattintva tudhat meg többet: https://eszemelyi.hu/gyakran-ismetlodo-kerdesek/#az-eszemelyi-okmanyrol
l. Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése
- Amennyiben a kérelmező rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel, azok a személyazonosító igazolvány adattároló elemén rögzítésre kerülnek.
m. Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése
- A kérelmező rendelkezhet a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítéséről is (két telefonszám rögzítésére van lehetőség). A kérelmező szintén kezdeményezheti a főkonzulátuson a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának cseréjét vagy törlését.
n. Mennyi idővel a régi lejárta előtt lehet új személyazonosító igazolványt igényelni?
- Személyazonosító igazolvány cseréjére főszabály szerint 60 nappal a lejárat előtt van lehetőség. Kivételt képez ez alól a régi típusú (chip nélküli) személyazonosító igazolvány új típusú, elektronikus tárolóelemet tartalmazó személyazonosító igazolványra történő cseréje, melyre korábban is sor tud kerülni.
2. Személyazonosító igazolvány igénylése 0-6 év közötti kérelmezők számára
a. Amennyiben a gyermek születését már bejelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon, vagy bármely főkonzulátuson (megtörtént a hazai anyakönyvezés, a gyermek megkapta a magyar születési anyakönyvi kivonatot)
- Ha a gyermek hazai anyakönyvezése megtörtént, akkor az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Személyigazolvány (e-SZIG)” ügytípust.
- Ebben az esetben, kérjük, hozzák magukkal gyermekük magyarországi hatóságok által kiállított születési anyakönyvi kivonatát, lakcímkártyáját és ha már van, akkor a korábbi magyar útlevelét és személyazonosító igazolványát.
b. Amennyiben a gyermek születését még nem jelentette a magyar hatóságoknak Magyarországon vagy bármely főkonzulátuson (még nem történt meg a hazai anyakönyvezés)
- Amennyiben a gyermek születését még nem anyakönyvezték Magyarországon (vagy valamely magyar külképviseleten), akkor nem lehetséges személyazonosító igazolványt igényelni, amíg ez meg nem történik. Ez jellemzően 1-2 hónapot is igénybe vehet.
c. Általános tudnivalók
- A 0-6 éves gyermekek személyazonosító igazolványát 2024. január 1-től akár 1 szülő is tudja igényelni a gyermeknek. A másik szülőnek nem kell jelen lenni az igényléskor, és meghatalmazást sem kell írni. A jelen lévő szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie.
- Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük válasszák a „Személyigazolvány (e-SZIG)” ügytípust.
d. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
- A 0-6 éves gyermekek személyazonosító igazolványát 2024. január 1-től akár 1 szülő is tudja igényelni a gyermeknek. A másik szülőnek nem kell jelen lenni az igényléskor, és meghatalmazást sem kell írni. A jelen lévő szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie.
e. Fényképre van szükség vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
- 6 év alatti gyermekek esetében, kérjük, minden esetben hozzanak egy friss, jó minőségű, fehér háttér előtt készült, fotópapírra nyomtatott igazolványképet, akár jelen van a gyermek személyesen, akár nincs.
- 6 év alatti gyermekektől nem veszünk ujjlenyomatot és aláírniuk sem kell
f. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnapig szól.
3. Személyazonosító igazolvány igénylése 6-12 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
- A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje a gyermek 12. születésnapján mindenképpen lejár, abban az esetben is, ha előtte pár hónappal igényelték.
- 6 éves kor feletti gyermeknek személyazonosító igazolványt kizárólag azt követően lehet igényelni, hogy a gyermek hazai anyakönyvezésének folyamata befejeződött, és a gyermek már szerepel a közhiteles magyar nyilvántartásokban, mint magyar állampolgár. Kérjük, hozzák magukkal a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.
- A 6-12 éves gyermekek személyazonosító igazolványát 2024. január 1-től akár 1 szülő is tudja igényelni a gyermeknek. A másik szülőnek nem kell jelen lenni az igényléskor, és meghatalmazást sem kell írni. A jelen lévő szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie.
- Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük válasszák a „Személyigazolvány (e-SZIG)” ügytípust.
b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
- A 6-12 éves gyermekek személyazonosító igazolványát 2024. január 1-től akár 1 szülő is tudja igényelni a gyermeknek. A másik szülőnek nem kell jelen lenni az igényléskor, és meghatalmazást sem kell írni. A jelen lévő szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie.
c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
- 6 éves kor felett a gyermekeknek kötelező a megjelenés, mert ujjlenyomatot veszünk tőlük.
d. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnapig szól, amennyiben a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, de az érvényességi idő ebben az esetben is legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig szólhat.
4. Személyazonosító igazolvány igénylése 12-14 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
- A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje a gyermek 12. születésnapján mindenképpen lejárt, abban az esetben is, ha előtte pár hónappal igényelték.
- 12 éves kor feletti gyermeknek személyazonosító igazolványt kizárólag azt követően lehet igényelni, hogy a gyermek hazai anyakönyvezésének folyamata befejeződött, és a gyermek már szerepel a közhiteles magyar nyilvántartásokban, mint magyar állampolgár. Kérjük, hozzák magukkal a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.
- A 12-14 éves gyermekek személyazonosító igazolványát 2024. január 1-től akár 1 szülő is tudja igényelni a gyermeknek. A másik szülőnek nem kell jelen lenni az igényléskor, és meghatalmazást sem kell írni. A jelen lévő szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie.
- Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük válasszák a „Személyigazolvány (e-SZIG)” ügytípust.
b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
- A 12-14 éves gyermekek személyazonosító igazolványát 2024. január 1-től akár 1 szülő is tudja igényelni a gyermeknek. A másik szülőnek nem kell jelen lenni az igényléskor, és meghatalmazást sem kell írni. A jelen lévő szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie.
c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
- 12 éves kor felett a gyermekeknek kötelező a megjelenés, mert a helyszínen készítünk róluk fényképet, ujjlenyomatot veszünk tőlük és kérelmüket aláírják.
d. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnapig szól, amennyiben a jogosult a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem.
5. Személyazonosító igazolvány igénylése 14-18 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
- A 14-18 éves gyermekek a személyazonosító igazolványukat maguknak tudják igényelni, amennyiben rendelkeznek érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal (útlevél, vagy korábbi személyazonosító igazolvány). Ez esetben nem szükséges a szülőknek jelen lenni igényléskor, illetve nem kell a szülőknek meghatalmazást sem adni.
- Amennyiben a gyermek első okmánya készül, arra kérjük a szülőket, hogy mindenképpen kísérjék el gyermeküket az igénylésre.
- 14 éves kor feletti gyermeknek személyazonosító igazolványt kizárólag azt követően lehet igényelni, hogy a gyermek hazai anyakönyvezésének folyamata befejeződött, és a gyermek már szerepel a közhiteles magyar nyilvántartásokban, mint magyar állampolgár.
- Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Személyigazolvány (e-SZIG)” ügytípust.
b. Mi a teendő, ha nem tud mindkét szülő jelen lenni?
- A 14-18 éves gyermekek a személyazonosító igazolványukat maguknak tudják igényelni, amennyiben rendelkeznek érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal (útlevél, vagy korábbi személyazonosító igazolvány). Ez esetben nem szükséges a szülőknek jelen lenni igényléskor, illetve nem kell a szülőknek meghatalmazást sem adni.
- Amennyiben a gyermek első okmánya készül, arra kérjük a szülőket, hogy mindenképpen kísérjék el gyermeküket az igénylésre.
c. Fényképre van szükség, vagy a gyermeknek kell személyesen jelen lenni?
- 14 éves kor felett a gyermekeknek kötelező a megjelenés, mert lefényképezzük őket, ujjlenyomatot veszünk tőlük és alá is kell írniuk a kérelmet.
d. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnapig szól, amennyiben a jogosult a 14. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem.
6. Személyazonosító igazolvány igénylése 18-99 év közötti kérelmezők számára
a. Általános tudnivalók
- Az időpontfoglaló rendszerben, kérjük válasszák a „Személyigazolvány (e-SZIG)” ügytípust.
- A személyazonosító igazolvány iránti kérelmet személyesen lehet benyújtani.
- A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
- A személyazonosító igazolvány kb. 4-6 hét alatt készül el, sürgősségi eljárásra a Főkonzulátuson nincs lehetőség. Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor.
- Azon ügyfeleink részére, akiknek az utolsó érvényes magyar útlevele több, mint 1 éve lejárt, a közhiteles elektronikus magyarországi Személyi- és Lakcímnyilvántartó rendszer nem tartalmazza az adataikat, vagy egyéb módon nem tudják igazolni a magyar állampolgárságukat, részükre elképzelhető, hogy személyazonosító igazolvány igénylése előtt állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni, melynek időtartama meghaladhatja a 12 hónapot.
b. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 6 évet követő születésnapig szól, amennyiben a jogosult a 18. életévét betöltötte.
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 10 év, amennyiben a jogosult a 70. életévét betöltötte és kérelmezi az okmányt.
- Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 1 év, ha a chip nem tartalmaz ujjnyomatot, mert a kérelmező annak adására ideiglenesen fizikailag képtelen.
7. A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje, amennyiben a kérelmező orvos által igazoltan nem tud ujjlenyomatot adni.
- A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje 6 év (70 éves kor felett 10 év) abban az esetben, ha a 12. életévét betöltött kérelmező személyesen megjelenik a Főkonzulátuson, de hoz magával pecsétes orvosi igazolást (vagy magyar nyelven, vagy külföldi orvosi igazolás esetében hiteles magyar fordítást) arról, hogy korára/bőre állapotára való tekintettel vagy más okból ujjnyomat rögzítésére véglegesen fizikailag képtelen.
8. Egyéb tudnivalók
a. Magyarországon igényelt személyazonosító igazolványok
- Kérjük, hogy amennyiben Magyarországon igényelte személyazonosító igazolványát és Főkonzulátusunkra kérte, akkor e-mailben (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) vegye fel a kapcsolatot a Főkonzulátusunkkal, és írja meg az alábbi adatokat, hogy az okmány megérkezése esetén kapcsolatba tudjunk lépni:
- 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írja az e-mailt. E-mail tárgya: Magyarországon igényelt személyazonosító igazolvány
b. Más főkonzulátuson vagy nagykövetségen igényelt személyazonosító igazolványok
- Kérjük, hogy amennyiben más főkonzulátuson, vagy nagykövetségen igényelte a személyazonosító igazolványát és Főkonzulátusunkat jelölte meg átvételi helyként, akkor e-mailben (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) vegye fel a kapcsolatot a Főkonzulátusunkkal, és írja meg az alábbi adatokat, hogy személyazonosító igazolványa megérkezése esetén értesíteni tudjuk Önt:
- 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írja az e-mailt. E-mail tárgya: Adatok máshol igényelt személyazonosító igazolványhoz
c. Sürgősségi eljárás, ideiglenes személyazonosító igazolvány
- Főkonzulátusokon nincs lehetőség ideiglenes személyazonosító igazolványt, illetve személyazonosító igazolványt sürgősséggel igényelni.
- Sürgős esetben új személyazonosító igazolvány iránti igényt a hazai okmányirodában célszerű benyújtani, ha akár az útlevelük, akár a személyi igazolványuk érvényességi ideje alatt magyarországi utazást terveznek. Ajánlatos az illetékes okmányirodánál előzetesen időpontot foglalni telefonon vagy interneten. A magyarországi lakóhelyéhez legközelebb fekvő okmányiroda elérhetőségét ide kattintva találja: https://kormanyablak.hu/hu/okmanyirodak
- Bővebb információt az ideiglenes okmány magyarországi igénylésével kapcsolatban ide kattintva talál:
https://eszemelyi.hu/igenyles/##az-okmanyigenyles-folyamata
d. Elvesztett és eltulajdonított személyazonosító igazolvány
- Kizárólag személyesen (telefonon és e-mailen nem) lehetséges bejelenteni Magyarország bármelyik nagykövetségén vagy főkonzulátusán.
- Lehetőség szerint az elvesztés vagy eltulajdonítás tényét minél előbb, de legkésőbb 3 napon belül kell személyesen bejelenteni.
- Ha a bejelentéssel egy időben szeretne új személyazonossági igazolványt igényelni, akkor az időpontfoglaló rendszerben, kérjük, válasszák az „Útlevél, személyi igazolvány elvesztése, eltulajdonítása” ügytípust.
- Amennyiben rendszerünkben nincs szabad időpont, kérjük, vegyék fel velünk e-mailben a kapcsolatot (consulate.dus[kukac]mfa.gov.hu) és írják meg az alábbi adatokat:
- 1. Teljes név, 2. születési dátum, 3. telefonos elérhetőség és 4. röviden a tény, hogy miért írják az e-mailt. E-mail tárgya: Elvesztett és eltulajdonított személyazonosító igazolvány.
- Az e-mailes bejelentkezés nem helyettesíti a személyes bejövetelt, amely továbbra is kötelező.
- Amennyiben igényeltek, akkor az új dokumentum megérkezése 4-6 héten belül várható. Az új személyazonossági igazolvány kérelmezésének tényéről Magyarország Düsseldorfi Főkonzulátusa egy „igénylő adatlapot” ad az ügyfelek részére, amely egy fényképes, adatokat tartalmazó A4-es papírlap, de külföldön személyazonosításra nem jogosít fel.
- Az elvesztés vagy eltulajdonítás tényét, kérjük, jelezzék a helyi rendőrségnek és próbáljanak jegyzőkönyvet is kérni tőlük.
- Az elvesztés vagy eltulajdonítás tényét, kérjük, jelezzék a helyi „Fundbüro”-nak, mert van esély, hogy az okmányokat megtalálják és leadják.
e. A személyazonosító igazolványról általánosságban