(auf Deutsch )

 

  1. Általános tudnivalók
  2. Koporsóban történő szállítás
  3. Urnában történő szállítás

 

  1. Általános tudnivalók

A halálesettel kapcsolatos konzuli ügyintézésnél szigorúan érvényesül a területiség elve, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy Magyarország Düsseldorfi Főkonzulátusa csak a konzuli kerületében – Észak-Rajna-Vesztfália és Hessen tartományok – illetékes eljárni. Más tartományban történt haláleset esetén másik főkonzulátushoz kell fordulni.

Magyar állampolgár külföldön bekövetkezett halála esetén a konzul kérelemre segítséget nyújt a halottszállítást végző szervezettel való kapcsolat felvételében, a további ügyintézés során azonban az érintett maga jár el. Mindenképpen javasoljuk, hogy nemzetközi eljárásokban jártas, németül is, de legalább angolul beszélő temetkezési vállalkozót bízzanak meg az elhunyt földi maradványainak hazaszállításával.

Magyar állampolgár külföldön történt elhalálozása esetén a konzuli tisztviselő feladata az eltemetésre kötelezettet figyelmeztetni, hogy intézkedjék a magyar állampolgár elhalálozásának hazai anyakönyvezése iránt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy attól, hogy a német hatóságok kiadnak egy német halotti anyakönyvi kivonatot, attól még a magyar (anyakönyvi) hatóságok erről hivatalosan nem tudnak. Ezt külön be kell jelenteni vagy a Főkonzulátuson, vagy egy magyar anyakönyvvezető előtt írásban az erre rendszeresített nyomtatványon.

Végintézkedések szempontjából az elhunyt magyar állampolgár holttestét vagy Magyarországra kívánja szállíttatni az eltemetésre kötelezett, vagy helyben kéri a hamvasztást, s a hamvakat szállíttatná haza. Míg a holttest hazaszállításánál a konzul közreműködésére szükség van, az ezt lehetővé tevő halottszállítási engedély kiállításához, a hamvak hazaszállítása nem engedélyköteles. Ennek ellenére erősen javasoljuk az ügyfeleknek, hogy a lepecsételt urnában szállított hamvakkal együtt tartsák maguknál az urnát lezáró temetkezési vállalkozó által kiállított, az urna tartalmára vonatkozó igazolást, esetleg ennek fordítását, s a halotti anyakönyvi kivonatot.

Ha a hozzátartozóknak nincs pénzük a hamvasztásra, nem vállalják annak költségeit, a fogadó ország illetékes hatóságai – viszonosság alapján – állami költségre elvégzi a hamvasztást, azonban a temetésre kötelezettnek ez esetben is nyilatkoznia kell arról, hogy az állami hamvasztáshoz hozzájárul. Ezt a nyilatkozatot vagy a konzul előtt teheti meg, vagy, ha Magyarországon tartózkodik, akkor a Konzuli és Állampolgársági Főosztályra, az illetékes referensnek juttatja el ez irányú nyilatkozatát. A német gyakorlat szerint, amennyiben a német állam költségén történik a hamvasztás, akkor azt követően az urnát jelöletlen sírba helyezik el. Ez a folyamat visszafordíthatatlan, ha az urnát elhelyezték a jelöletlen sírba, akkor annak helyét és adatait soha nem adják ki senkinek.

A konzuli szolgálat hagyatéki eljárást nem kezdeményezhet, és abban nem vesz részt. Ehhez a későbbiek során a hozzátartozóknak vagy közjegyzőhöz kell fordulni, vagy ügyvédet kell fogadni.

Javasoljuk, hogy a hozzátartozók ellenőrizzék, hogy az elhunyt rendelkezik-e születési (és adott esetben házassági) anyakönyvi kivonattal. Amennyiben ez nem elérhető, akkor ezt jelezzék egyből a konzulátus munkatársa részére, hogy további tájékoztatást tudjon adni az ezzel kapcsolatos teendőkkel kapcsolatban.

Németország területén történő haláleset jelentős anyagi terhet jelent az elhunyt hozzátartozói számára, mely költségekhez a főkonzulátus nem tud hozzájárulni. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagy általánosságban egy koporsós halottszállítás Németországból Magyarországra, magyar vállalkozóval 1.000.000-1.200.000 forintba, míg egy hamvasztás Németországban német vállalkozóval és az azt követő urnaszállítás Magyarországra 2.500-4.000 euróba kerül.

 

  1. Koporsóban történő szállítás

Amennyiben egy Németországban elhunyt személy földi maradványait koporsóban szeretnék Magyarországra szállítani, akkor ehhez halottszállítási engedély szükséges. A halottszállítási engedélyt Magyarország Düsseldorfi Főkonzulátusa állítja ki abban az esetben, ha a haláleset Észak-Rajna-Vesztfália vagy Hessen területén történt.

A halottszállítási engedélyt az alább felsorolt iratok bemutatását követően tudjuk kiállítani:

  • a temetkezési vállalkozó igazolása (a holttest és koporsó előkészítéséről)
  • a magyarországi temető befogadói nyilatkozata
  • a koporsó szállításának módja, a szállítási útvonal, a magyarországi belépési határállomás neve
  • a magyarországi ügyintéző vagy rokon neve
  • orvosszakértői igazolás a halál okáról (nem fertőző betegség)
  • halotti anyakönyvi kivonat
  • Leichenpass (a német Egészségügyi Hivataltól kérhető ki).

A halottszállítási engedélyt munkaidőben soron kívül állítjuk ki. Kérjük, a gyors ügyintézés érdekében előre jelezzék, hogy mikor várható személyes megjelenésük a konzuli osztályon és előre küldjék át consulate.dus@mfa.gov.hu e-mail címre az engedély kiállításához szükséges dokumentumokat.

A földi maradványok határon történő átszállítása, és különösen a fent említett iratok beszerzése nagy tapasztalatot, szaktudást, illetve nyelvtudást igénylő feladat. Javasoljuk, hogy a halottszállítást egy nemzetközi tapasztalattal rendelkező temetkezési vállalatra bízzák. A több éves tapasztalattal rendelkező nemzetközi ügyeket intéző temetkezési vállalkozók számára nem jelent problémát a külföldi iratok beszerzése, ezáltal biztosítva a zökkenőmentes, pontos ügyintézést.

A halottszállítási engedély kiállításának díjtétele 35 EUR, melyet általában a temetkezési vállalkozók szoktak elutalni a főkonzulátus bankszámlájára. Az átutaláshoz szükséges banki adatokat kérje e-mailben a konzuli osztályunktól (consulate.dus@mfa.gov.hu)

megjegyzés rovatba kérjük írják be, hogy "halottszállítási engedély és egy nevet", például: „halottszállítási engedély Müller Tamás”.

 

 

  1. Urnában történő szállítás

Lezárt urnában a hamvak korlátozás nélkül hazaszállíthatók Magyarországra akár temetkezési vállalkozó által, akár családtagként, magánemberként. Ez történhet gépjárművel, vonattal, vagy akár repülőgépen is. A halotti anyakönyvi kivonat egyik példányát célszerű a küldeménnyel együtt magunknál tartani.

Van rá elvi lehetőség, hogy a lezárt urnát postai küldeményként adják fel a temető vagy a magyarországi család otthoni lakcímére. A halotti anyakönyvi kivonat egyik példányát célszerű a küldeményhez csatolni.

A hamvak urnában történő hazaszállításához nem szükséges halottszállítási engedélyt kérni a főkonzulátustól.

Jelentős különbség a magyar és a német jogrend szerint, hogy míg Magyarországon hamvasztás után az urnát nem kötelező temetőben végső nyugalomra helyezni, addig Németországban a lezárt urnát is temetőben kell elhelyezni. Ezért, ha valaki hamvasztás mellett dönt, akkor egy magyarországi temetőtől ki kell kérni egy „temetői befogadó nyilatkozatot”, amelyben a temető kinyilatkoztatja, hogy amennyiben oda kerül a sor, akkor az XY parcellában/sírhelyben el tudják helyezni az urnát. Ezt az egysoros nyilatkozatot szerencsés a temetőtől német vagy angol nyelven kérni, de szükség esetén a főkonzulátusunk is közre tud működni a fordításban.